דה מרקר: “הגענו לפריפריה עם תודעה של מרכז הארץ, היום אנחנו מפרנסים 40 משפחות”

לפני כ-13 שנה החלה אסתר לחמן לרקוח מוצרים קוסמטיים אורגניים לתינוקת שלה. משם זה התרחב לשכנים והעסק החל לגדול. בשלב הזה עזב איתי, בעלה, את העבודה שלו, והצטרף אליה לניהול העסק ■ “מאז תחילת המלחמה הפסדנו מיליון שקל. אני לא יודע מי יחזיר לנו את הכסף” ■ מדור עסק פתוח צולל לחוויה של בעלי העסקים הקטנים בשגרת חירום

איתי לחמן, ספר לי על העסק שלך.

ערוגות היא חברה שמייצרת ומשווקת קוסמטיקה אורגנית. אשתי, אסתר, הקימה אותה לפני 13 שנה במטבח של הבית שלנו. נולדה לנו תינוקת, ואסתר הייתה מתוסכלת מכך שהמוצרים הסטנדרטיים לתינוקות היו מאוד לא בריאים. היא רצתה לשנות את המצב והחלה לרקוח מוצרים בעצמה. מהתינוקת שלנו זה עבר לשכנות, אחר כך היא לימדה אחרים איך להכין את המוצרים ואחרי כשנתיים העסק החל לגדול. בשלב הזה אני, שעסקתי ביזמות חינוכית וקהילתית, עזבתי את העבודה שלי והצטרפתי לעסק, ומאז אנחנו מנהלים אותו ביחד.

אילו גלגולים עבר העסק?

ב-2016 הקמנו מפעל בנתיבות והעסק התרחב. ב-2019 העברנו את המפעל לאופקים, ובמקביל הקמנו במושב שובה מרכז מבקרים וחווה חקלאית חינוכית, שבה אנחנו מגדלים את הצמחים שמהם אנחנו רוקחים וממצים את המוצרים. המוקד של העסק תמיד היה לעשות מוצרים טובים ואיכותיים ורק אחר כך הביזנס — וראינו בגישה הזו ברכה. אנחנו לא רק מוכרים מוצרים אלא קונספט של חיים בריאים והוליסטים שמדברים הרבה על אחריות אישית, ולא הסתמכות על משהו חיצוני ואיזה קשקוש על מחיקת קמטים. כיום אפשר למצוא את המוצרים שלנו ברוב חנויות הטבע בארץ וביותר מ-250 נקודות שיווק.