NRG: מה עושים כדי שהצום יהיה קל

איך אפשר לעבור את הצום בטוב וגם להשאיר אנרגיה לבקשות סליחה. קבלו עשר עצות טובות שיהפכו את הצום לקל, מתחילים היום.
יש כמה צעדים שכדי לעשות לפני תחילת הצום, כדי להיכנס אל הצום עם גוף בריא חזק ומלא כח. גם צום ארוך, כמו זה הצפוי לנו, אפשר לעבור בדרך קלה ונעימה יותר. את ההכנה לצום נתחיל כבר מהיום:
1. מים בששון
הגוף שלנו עשוי ברובו מנוזלים ולכן את השקיית הגוף נתחיל כבר היום, בשתיית מים נקיים. שמונה כוסות מים ביום, בימים שלפני כניסת הצום, ימלאו את המצברים, ירוו את הגוף ויחזיקו לטווח ארוך.

2. זה הזמן לנישנושים
גם ההזנה נעשית בצורה הדרגתית, כך שתחזיק לאורך זמן. במקום ארוחה אחת כבדה רגע לפני הצום התחילו היום באכילה מודעת: נישנושים בריאים כל שעה- שעתיים, בהתאם למזונות המומלצים בהמשך.

3. רק אוכל טוב
ברפואה הטבעית המזונות המומלצים לפני צום יהיו מזונות מרווים: מלפפון, תפוחים, ירקות ופירות העונה המכילים נוזלים ויטמינים ומינרלים חיוניים לגוף.
הבאים בתור הם המזונות הכבדים מעט יותר: אגוזים, שקדים, תמרים וצימוקים. אלה הכרחיים לגוף במשך כל השנה, ונהדרים לבניית עצמות ורקמות, לספיגת הסידן בגוף ולמנת אינזימים חיים לפני הצום.

4. סור מרע
ההכנה לצום כוללת גם מזונות מהם נתרחק החל מהיום. הדגש וכלל האצבע שלנו הוא על איכות המזון והמים ולא על כמויות שמעייפות את הגוף ומוציאות אנרגיה רבה בטיפול ופירוק המזון.
ממה יש להתרחק? מזונות המגרים את הקיבה כמו מזון מטוגן, מזון מתובל יתר על המידה, סוכרים וקמח לבן הגורמים לתחושת שובע מדומה. מאחר ופירוק מזונות כאלו דורש אנרגיה רבה אנו חשים שבעים, אבל הגוף משקיע אנרגיה בפירוק המזונות המעובדים. כדאי להתרחק ממזונות זוללי אנרגיה שכאלה כדי שלא נגיע לקו ההתחלה של הצום כבדים עייפים וחסרי אנרגיה.

5. לא כוס התה שלי
יש להפחית החל מהיום שתיית קפה, תה המכיל קפאין ושוקולד עם ריכוז גבוהה של קקאו מוצק. כל אלה ממריצים ויוצרים תלות והתמכרות עדינה. אם אתם סובלים בדרך כלל מכאבי ראש או מיגרנות במשך הצום, זו אחת הסיבות. מקור כאבי הראש בצום הם שניים. הראשונה היא התייבשות, והשניה היא תלות והרגל של הגוף לרמת קפאין מסויימת. לכן את תהליך הגמילה מקפאין יש להתחיל כמה ימים לפני הצום.

6. אל תהיה יבש
גופנו מוציא נוזלים בדרכים שונות, הזעה לדוגמא יכולה להימנע במידה ונשהה במקומות מוצלים וממוזגים במשך הצום, אין לאמץ את הגוף יתר על המידה ויש לאפשר לו לנוח ולנוע באופן מאוזן.

7. הכל מתחיל בראש
אדם נמצא היכן שמחשבותיו מונחות. נסו להימנע מסביבה המפתה לאכילה במשך הצום. הסיחו דעתכם מאזור המטבח ונסו כמה שיותר לעסוק בדברים אחרים.

8. רק בגלל הריח
חוש הריח יכול לעזור ולהקל עלינו רבות במשך הצום. יהודי פרס היו מכינים ממחטות מבושמות במי ורדים ומריחים אותם במשך התפילות הארוכות. המסורת הזו מעוגנת בתורת הארומתרפיה, חוש הריח מקל על תחושת הרעב ומשחרר אנרופינים הנותנים לנו תחושת הקלה מיידית. נסו להכין כמה ממחטות בד או נייר עם 5-6 טיפות שמן אתרי תפוז או הדרים. בזמן השעות הקשות יותר בצום פשוט הריחו את הממחטות ותחושו בהקלה מיידית.

9. צום זה כיף!
הגיעו בגישה טובה וחיובית לצום. זכרו שצום נקרא גם “סכין המנתחים של הטבע”. מרבית בני האדם ירוויחו מהצום ולרובנו הוא יועיל. הצום מנקה את הגוף ומאזן את הנפש.

10. לא להתנפל
כמו שנכנסנו לצום בצורה הדרגתית כך גם נצא ממנו. לאחר הצום יש לשתות ולהרוות את הגוף באופן הדרגתי ועם מים נקיים. לאחר מכן נאכל פירות וירקות ורק לאחר שעה יש להמשיך עם מזון כבד יותר.

*ההנחיות הנ”ל תקפות לאנשים בריאים שאינם סובלים ממצבים רפואיים מיוחדים כמו
מסכרת, בעיות לחץ דם וכד’.

***
אסתר לחמן HHP- הרבליסטית קלינית, מנכלי”ת “ערוגות” – קוסמטיקה אורגנית.