מחשבות של אמא וחופש- ומתכונים עם הדסים: / אסתר לחמן -מגזין ‘נשים’

חומרי הגלם שאנו משתמשים (אודותינו)

מזכרת מגן עדן

בזמן קיץ טיילנו המון, שבוע על גדות הירדן, טיולי אופניים באזור, גיחות קטנות לאגם השקט מעיינות ובוסתנים בהרי ירושלים ועוד, בתוך המים הקרירים עם השמש מלטפת על הפנים ואבטיח קר מחכה לנו בחוץ הילדים שואלים אותי  “אמא אפשר שתמיד נבוא לכאן?” אחרי כמה שאלות כאלה אני חושבת לעצמי- כן. אפשר. עכשיו זה סוג של תמיד. כשאנחנו בתוך משהו עד הסוף, צוללות לעומק הוויה מסוימת, לזמן אין משמעות. זה כאילו נגענו בחיים עצמם, ובעץ החיים אין זמן או מקום.20141221_160700

אבל כמה באמת אנחנו פוגשות את המקומות האלו? השנה מתחילה ואיתה השעון המתקתק שמקפיץ אותנו כל בוקר והסטופר שמתחיל לרוץ ולמדוד תוך כמה דקות נספיק להלביש את כולם להכין כריכים ולשגר עם נשיקה לארבע רוחות שמים. יום ועוד יום והמעין הקר נראה מרחוק כמו חלום בדיוני, איפה אני ואיפה השמש. התרגלנו כל-כך לחיות במרוץ עכברים עם לו”ז צפוף ומחוייבות לכל העולם. ועכשיו. ודחוף. מצד שני ברור לי שגם להשתזף על החוף זה לא ממש שיגרה בריאה.

ואז מגיע סוכות. סוכות הוא סוג של ד”ש מגן עדן. סוכות לוחש לי שהבית עם קירות האבן , הלו”ז הצפוף, השעון המתקתק הם לא העולם. הם רק חלק, הם רק אפשרות לחיות ככה ברצינות תהומית ומיובשת. ומהצד השני גם מחצלת על החוף היא מציאות חלקית. אז מה כן? סוכה. סוכה נותנת את יד ימין לבית ואת יד שמאל לגינה. סוכה היא האיזון הסמוי שכולנו מחפשות בין הנשימה העמוקה, השקט, החוויה- לעולם הזה שצריך להכין בו סנדוויצ’ים ולהגיע בזמן לכיתה.

סוכה מבטיחה לנו שאם רק לרגע נעצור, נכנס, נסכים לשבת בתוכה עד הסוף- 7 ימים תמימים (כולל לילות!) יש לה כמה דברים לגלות לנו על איזון – ארבעת המינים מחכים בתוכה וכל צמח הוא הבטחה לחיים קצת אחרים.

אני יוצאת עם תלמידי קורס צמחי מרפא ללקט הדסים בהרי ירושלים, סלינו על כתפינו ואנחנו אוספים בעדינות את הצמח הנצחי הזה- הדס תמיד נראה בשיאו- הוא ירוק עד וכך מחזיק איכויות אנטי-אייג’ינג מיוחדות. המדרש מספר שכשנשלח האדם הראשון לצאת מהגן, מגן העדן הוא הביט סביב ושאל את עצמו מה יזכיר לי את המקום הזה? איזה מזכרת אקח איתי כדי לזכור כל יום לאן אני רוצה לחזור? וברגע אחד הוא חטף כמה ענפי הדס הריח אותם והביא את ריח גן העדן לאדמה שלנו.

2013-06-06 130241ההדס מלמד אותנו שגם על האדמה הזו בשנת 2015 יש מקום לגן עדן, יש אפשרות להכניס חיות, שמחה, בריאות, שפיות וקצב מענג יותר לחיים. הדס מלא איכויות ריפוי שנדמה שאכן הגיעו מגן העדן. מסתבר שחברות יהודיות ברחבי העולם השתמשו בו כחומר אנטיויראלי , אנטיבקטריאלי, מגן מפני מחלות קשות, ומונע זיהומים באופנים מרתקים. הרמב”ם השאיר מתכוני ריפוי מופלאים עם ההדס. יהודי טוניס אלג’יר ומרוקו היו מכינים ממנו משקה נוגד סכרת, בעיות מעיים (תולעים,שלשולים וכו’) נוגד מיגרנות עוצמתי ויעיל.(מתכון מצורף) . וכמובן הוא מספר אחת בשמירה על תינוקות רכים- הרי גם הם בדיוק כמוהו נחתו כאן הרגע מגן עדן…

לתינוקות נכין שמן עיסוי מיוחד ששומר ומגן מפני מחלות נפוצות, מחקרים שנעשו לאחרונה מראים שתינוקות וילדים שאימותיהן עיסוי אותם בשמן ההדס סבלו פחות ממחלות ילדות. בהבדל של 70% מקבוצת הביקורת של ילדים שלא טופלו בשמן הדס.

אז זה הזמן לבקר את השכנים ולאסוף אחרי החג אגודות הדס מבורכות ולהכין מהם ריפוי עוצמתי לכל השנה. ואולי לשתול איזה הדס קטן בכניסה לבית שיזכיר לנו להאט את הקצב ויזכיר לנו לאן כולנו באמת הולכים…

מתכוני ריפוי הדסים:

משקה חיזוקית לחיזוק המערכת החיסונית, מונע מיגרנות , למניעת נשירה וחיזוק הפיגמנט בצבע השיער, מאט סימני הזדקנות ומקל על סימני גיל המעבר אצל נשים:

יש להוריד את עלי ההדס מהענפים

2 כוסות עלי הדס

ולמלא אותם בבקבוק של ליטר מזכוכית. את עלי ההדס יש לכסות בחומץ תפוחים. מומלץ מאד לטחון חלק מהעלים במטחנת תבלינים כדי לשחרר את החומר הפעיל.

השרו את העלים בבקבוק החומץ אחרי שבוע או שבועיים החומץ יהפוך לאדום- וזה הסימן שהוא מוכן.

יש לקחת כף מחומץ ההדסים כל יום בסלט או בכוס מים לחיזוק הגוף.

שמן עיסוי לתינוקות ילדים ומי שמתגעגע לגן עדן:download (3)

1 ליטר שמן זית

3 כוסות עלי הדס

יש לטחון את העלים לאבקה (קמח הדסים) למלא בבקבוק עם שמן הזית ולהניח במדף מואר במטבח למשך שבועיים.

לשימוש: יש לעסות מכף רגל ועד ראש להגנה ויראלית ובקטריאלית. בנוסף ניתן לעסות את הקרקפת במקרים של נשירה חמורה.

אסתר לחמן- בעלת “ערוגות-קוסמטיקה אורגנית” ,מנהלת ביה”ס לצמחי מרפא ורוקחות טבעית, ומחברת הספר “רוקחות טבעית –מתכונים שימושיים לכל יום” (חדש!) www.habosem.com